Checklist veilig thuiswerken


Met deze 13 Tips verklein je het risico op hacks, malware en gestolen data.

Thuiswerken brengt nieuwe risico’s op het gebied van cyber en data security met zich mee. Dat komt bijvoorbeeld doordat het netwerk waarop mensen inloggen minder goed beveiligd is en door wisselend privé en zakelijk gebruik van apparaten. Maar we zien ook een snelle verschuiving in de aandacht van cybercriminelen. Waar die zich vroeger op gaten in de techniek richtte, gaat die nu uit naar het misleiden van mensen. Denk bijvoorbeeld aan phishing mails en spookfacturen. 





thuiswerken cyberveilig tips






  1. Update je apparaten & software
    Update tijdig je computers mobiele apparaten, browser, plugins, besturingssysteem, applicaties, antivirus en firmware. Zet de automatische updates aan.
  2. Gebruik een beveiligde verbinding
    Gebruik alleen vertrouwde (wifi)netwerken. Maak gebruik van een virtueel-privé-netwerk (VPN). Zet op je wifi netwerk thuis een sterk wachtwoord. Maak een gasten wifi aan zodat bezoek op een ander netwerk inlogt dan het netwerk waar jij op werkt.
  3. Gebruik antivirus & firewall
    Installeer een antivirusprogramma dat ook tegen ransomware beschermt. Bijvoorbeeld ESET of BitDefender. Gebruik dit voor alle computers en mobiele apparaten, dus ook voor Apple producten. Installeer een firewall.
  4. Gebruik veilige wachtwoorden & wachtwoordmanager
    Gebruik sterke wachtwoorden. Elk account een ander wachtwoord. Sla ze veilig op in een wachtwoordmanager, bijvoorbeeld LastPass of Dashlane.
  5. Pas 2-staps-verificatie toe
    Beveilig je accounts en apparaten met een extra stap d.m.v. een authenticator, een code via sms, vingerscan of gezichtsherkenning.
  6. Houdt werk en privé gescheiden
    Gebruik geen privé e-mailaccounts. Werk het liefst op zakelijke apparatuur. Doe privé-zaken zoals shoppen, spelletjes en social media op een ander apparaat of ten minste onder een ander account.
  7. Wees alert op phishing e-mails en telefoontjes
    Controleer de inhoud, links en afzender van de e-mails en scan de bijlage. Wees alert op spookfacturen en neem bij twijfel contact op.
  8. Wissel gevoelige gegevens veilig uit
    Verstuur gevoelige gegevens op een beveiligde manier en niet via applicaties van derden. Zorg voor veilige (cloud)opslag.
  9. Organiseer je werkplek
    Vergrendel je computer of log uit als je er niet achter zit. Berg deze buiten werktijd veilig op. Laat geen gevoelige documenten liggen.
  10. Download geen onbekende software
    Gebruik alleen bekende software die wordt ondersteund door jouw bedrijf of door de leverancier.
  11. Beperk de toegang tot gegevens & systemen
    Bekijk kritisch welke gegevens en systemen je nodig hebt. Stel aan de hand daarvan rechten in binnen applicaties en gedeelde schijven of mappen. Zet het delen van bestanden en printers uit. Laat anderen niet op je computer
  12. Maak back-ups
    Maak zelf regelmatig en voldoende back-ups. Of zorg ervoor dat je zakelijke bestanden meegaan in de back-ups van je bedrijf.
  13. Weet wie je moet bereiken
    Maak een noodplan. Wat moet er gebeuren en wie moet je waarschuwen bij een cyber incident? Meld (vermoedelijke) problemen en datalekken altijd!




Tip voor ondernemers: verspreid de checklist onder je medewerkers!
Download de checklist om je thuiswerkplek op een veilige manier in te richten en deel deze met je collega’s. Kom je er niet uit? Dan helpen onze experts je graag!




    Download checklist






    Lees ook