JavaScript is not enabled in your browser.
Terug naar overzicht

Blog

Best practices in verzekeringsland

15-12-2021

newsItem.foto.alt

Wat is cyber toch een lastig onderwerp, horen wij vaak van jullie terug. En dan zijn wij ook nog geen verzekering maar een service. Hoe verkoop je dat en aan wie? Jan Ties Sikkema, mede- eigenaar van Jabes Verzekeringen, levert de ene na de andere klant bij ons aan. Onze Anneke mocht hem interviewen voor een kijkje in zijn keuken.

 

Hoe neem jij cyber security mee in de totale risico inventarisatie richting mkb klanten?

 

Ik baseer deze vraag dan even op bestaande relaties want dat is vaak de hoofdtaak in onze advisering. De bestaande verzekeringen lopen natuurlijk al en dan is dit een extra item dat de aandacht verdient en belangrijk is. Hiervoor hebben we al een aantal keer een mailing verstuurd en parallel daaraan zijn we met onze contacten in gesprek gegaan. Zowel telefonisch als bij de periodieke bespreking van het verzekeringspakket.

 

Hoe reageren klanten daarop?

 

Tot mijn verbazing best wel laconiek, het is wel een redelijk moeizaam traject om ze te overtuigen van de risico’s. Om eerlijk te zijn het is het risico ook een beetje een vreemde eend in de bijt. Het bestaat natuurlijk nog niet zo heel lang. En daarbij komt: wat niet zichtbaar is, is vaak ook onbekend. Veel klanten denken ‘nou dat gaat vast niet gebeuren’ maar ik denk dat een cyberverzekering over bepaalde tijd net zo vanzelfsprekend zal worden als de aansprakelijkheidsverzekering. Bij de aansprakelijkheidsverzekering zijn de risico’s ook niet zichtbaar, maar wel aanwezig. En worden ook erkend als zodanig. 

 

Helpt het dan om op een laagdrempelige manier te beginnen met Perfect Day?

 

Ja, absoluut. Jullie zijn dan toch een deskundige partij die de feitelijke risico’s van de klant zichtbaar kan maken. Beter dan dat ik dat kan, want ik ben ook maar iemand uit de vorige eeuw die daar geen verstand van heeft. Jullie zijn echt een waardevolle aanvulling. Na de Cyber Scan kunnen wij dan kijken of er nog een verzekering aan te pas moet komen. We krijgen ook de input van jullie die we nodig hebben om op de situatie van de klant aan te haken. Zijn we blij mee.

 

Aan wat voor soort klanten adviseer jij Perfect Day?

 

Met name die klanten die internet hebben als een belangrijk onderdeel van de bedrijfsvoering of bedrijven met een grote achterban. Wij werken veel met grote stichtingen en zendingsorganisaties en die hebben vaak een grote achterban die met kleine portemonnees toch dat werk allemaal mogelijk maken. Ik moet er niet aan denken dat daar iets gebeurt waardoor zij hun geldstroom zien verdampen richting cybercriminelen. Ik heb laatst jullie webinar in samenwerking met Fastbyte gekeken en ik merkte ook dat ik daarna gewoon wat chagrijnig ervan was. Want verzekeren heeft meestal te maken met een ongeval, dat overkomt je als het ware, maar bij cyber zijn het criminelen die op andermans onheil uit zijn. Ik merkte bij mezelf dat ik dat niet goed kon verdragen. Dat dat bestaat zeg maar, dat mensen zo slecht zijn dat ze hierop uit zijn. Dat is dus een stukje emotionele betrokkenheid die mij ervan overtuigt dat een verzekering nodig is.

 

Waarom vind je ons aanbod aantrekkelijk?

 

Omdat jullie vanuit je eigen vakgebied risico’s zichtbaar maken. Los van wat een premie doet of de dekking van een verzekering. Jullie maken zichtbaar aan een klant wat de risico’s zijn. Vaak zijn deze risico’s bij de klant nog niet bekend en dan is dit dus een hele waardevolle toevoeging. We brengen jullie dienstverlening bij elk gesprek over cyber naar voren en dat heeft al menig scan opgeleverd zoals je weet. Dat is leuk om te zien.

 

Wat voor reacties krijg je van klanten over onze dienstverlening?

 

Positief. We hebben eerst zelf een Cyber Scan gedaan voor ons eigen kantoor om er gevoel bij te krijgen. Je wilt graag ervaren wat de impact ervan is en wat je er uiteindelijk mee opschiet als bedrijf. Van daaruit hebben we het met een gerust hart durven uitzetten onder onze klanten. En daar wordt heel positief op gereageerd. De kosten voor de dienst nemen ze graag voor lief.

 

Heb je het idee dat je door onze dienstverlening meer en/of makkelijker verzekeringen
verkoopt?

 

Ja, omdat daarmee de noodzaak inzichtelijk wordt. Het wordt wat meer onderbouwd waarom het nodig is om zo’n verzekering te nemen. Dat je meer risico loopt dan je denkt. En dat je meer te beschermen hebt dan je denkt. Soms ook niet en dan gaat het feestje natuurlijk niet door, daar moeten we ook eerlijk in zijn.

 

Koppel je het met de NN / Hiscox Cyberverzekering of ook met andere verzekeringen?

 

We koppelen het met een NN / Hiscox verzekering. Wij hebben in het verleden de vergelijkingen wel gemaakt maar het is best lastig om daar een goede vergelijking in te maken en een goede partij in te vinden. We hebben we er dus voor gekozen om niet per klant daar een uitgebreide berekening voor te maken maar de NN / Hiscox cyberverzekering eraan te koppelen.

 

Wil je net als Jan Ties ook (meer) met ons samenwerken? Neem dan contact met ons op.

Onze website gebruikt cookies om de gebruikerservaring te verbeteren. Meer informatie