Wie denkt dat je beeld altijd meteen op zwart gaat als er wordt ingebroken in je systemen, heeft het mis. Gemiddeld hebben ondernemers pas na 191 dagen door dat er iets niet klopt. Voor criminelen kan het lonen om eens wat goed de tijd te nemen om te zien wat er allemaal in jouw systemen omgaat.
Ticketmaster klanten bestolen
Dat overkwam bijvoorbeeld online ticketservice
Ticketmaster. Klanten klaagden over fraude met hun gegevens, maar bij Ticketmaster konden ze niets ontdekken. Pas na maanden werd duidelijk dat er echt wat mis was. Criminelen kraakten een van hun leveranciers, waardoor ze toegang kregen tot alle data die klanten invulden als ze een kaartje bestelden. Ze waren gehackt. In totaal keken de criminelen bijna 9 maanden mee en kregen zo onder andere de namen, adressen, e-mailadressen, telefoonnummers, betalings- en inloggegevens van de Ticketmaster-accounts van klanten in handen. Er werden talloze meldingen van creditcardfraude gedaan.
Pottenkijkers asap signaleren
Hoe zorg je er nou voor dat jij het wél meteen merkt als je pottenkijkers in je systemen hebt? Je bent dan misschien geen Ticketmaster; het is toch behoorlijk vervelend en slecht voor je reputatie als mensen in de problemen komen doordat ze jouw website bezocht hebben. Onze belangrijkse tip: neem signalen serieus. Hoe onbeduidend ze ook lijken. Als je het gevoel hebt dat er misschien iets mis is, dan is dat vaak ook zo. Daarnaast zijn er ook technische oplossingen die dit soort praktijken voorkomen. In onze
security pakketten zit bijvoorbeeld een goede kwetsbaarheden scan. Onze cyber expert kan je hier meer over vertellen.