Blog
18-10-2021
Retailers zijn steeds vaker online te vinden. Het contact met klanten en de verkoop van producten vindt vaak plaats via websites en sociale media. Maar ook de meer traditionele ondernemers, die het bij een fysieke winkel houden, maken gebruik van de mogelijkheden die technologie te bieden heeft. Denk bijvoorbeeld aan voorraad-, order- en kassasystemen. Dit biedt diverse mogelijkheden, maar het brengt ook verschillende cyberrisico’s met zich mee. Waar moet je op letten als (online) retailer? In dit artikel staan de top 5 cyberrisico’s in de detailhandel beschreven.
Een spookfactuur is een factuur voor nooit geleverde diensten of goederen waarvan de crimineel hoopt dat deze in de drukte van de administratie wordt voldaan. Dit kan leiden tot financiële schade wanneer de factuur wordt betaald zonder dat dit nodig was.
DDoS staat voor Distributed Denial of Services. Het is een cyberaanval waarbij heel veel verkeer tegelijkertijd naar computers, computernetwerken of servers wordt verstuurd waardoor deze overbelast raakt en niet meer te gebruiken is. Hierdoor kan je website niet meer bereikbaar zijn, wat voornamelijk bij webshops tot een verlies van inkomsten kan leiden.
Ransomware is schadelijke software die je binnenhaalt door op een verkeerd linkje te drukken of een geïnfecteerd bestand te downloaden. Dit kunnen bijvoorbeeld ook plaatjes zijn. Dankzij de software die zo op jouw computer terecht komt, kunnen criminelen jouw bestanden en systemen versleutelen. Ze eisen losgeld in bitcoins om het weer te ontsleutelen. Hierdoor kan je de toegang tot belangrijke gegevens en systemen verliezen, waardoor je niet meer (naar behoren) kunt werken en leveren.
Een crimineel dringt je systemen binnen en heeft hierdoor toegang tot het systeem en alle gegevens die in dit systeem te vinden zijn. Hierdoor kan een crimineel dus aan gevoelige bedrijfsinformatie komen, wat bijvoorbeeld met concurrenten of op het Internet gedeeld kan worden.
Datalekken kunnen op diverse manieren plaatsvinden, bijvoorbeeld bij het verliezen van een telefoon of laptop, door per ongeluk de verkeerde informatie naar de verkeerde persoon te sturen of door een hack. Hierdoor kunnen persoonlijke gegevens van klanten en medewerkers op straat komen te liggen, wat zeer onwenselijk is. Dit kan leiden tot reputatieschade en zelfs tot een boete van de Autoriteit Persoonsgegevens wanneer er niet op de juiste wijze wordt gehandeld.
Het goede nieuws is: met een aantal relatief eenvoudige maatregelen kun je jouw bedrijf tegen deze risico’s beschermen. Onze cyber experts kunnen hiervoor een passend advies geven. Meer weten? Plan een gratis 15 minuten adviesgesprek in.
Copyright © Perfect Day | Privacyverklaring | Voorwaarden voor dienstverlening | Cookiebeleid